Huizenportretten

Een verzoek aan de lezer

“Wil je je eigen huis in een lijstje of iemand anders  zijn/haar huis cadeau doen… “ Het overviel me en greep me enigszins naar de keel: een collega van mij in hetzelfde atelierpand bood dezelfde dienst aan als die waar ik de laatste jaren, sinds mijn boek over de Heemraadssingel 2020 een belangrijk deel van mijn inkomsten uit haal. Ik was juist bezig (in mijn hoofd tot nog toe) hoe ik dit product beter kon aanprijzen en verkopen.  Natuurlijk is het werk van de collega niet exact hetzelfde product als ik aanbied, en was zij bovendien niet op de hoogte van mijn activiteiten. Dáár valt in ieder geval iets te winnen! Zij maakt realistische, misschien wat impressionistische afbeeldingen van gevels, ze schildert en bewerkt een en ander met de computer, het zijn kleine schilderijtjes. Ik maak de huizenportretten in linoleumdruk. De huizen die in een rijtje staan maak ik los van hun omgeving. Mijn prenten zijn vrij fors, ik druk meestal op een papierformaat van 90 x 70 cm. Ik pas de kleuren naar eigen smaak en inzicht aan en gebruik geen perspectief, maak het daardoor wat tijdlozer, monumentaler.  Het zijn bij mij geen realistische huizenportretten maar wel herkenbaar en in mijn eigen stijl.

Mijn collega en ik zitten wel in dezelfde buurt en gooien onze hengels wat dat betreft in dezelfde vijver en moeten ervoor zorgen dat onze lijnen niet met elkaar verstrikt raken. Misschien was ik alleen al daarom jaloers op het gemak waarmee zij haar product op insta aanbood en de daarbij behorende prijs?!  Mijn prijs is vele malen hoger en zo’n huizenportret van mij in linoleumdruk is niet voor iedereen weggelegd, omdat ik er meerdere maanden aan bezig ben en er een proces van overleg aan te pas komt over kleur en eventuele afbeelding van de bewoners. Ik kan dus ook niet zomaar een prijs roepen, het is wat delicater allemaal. Die drempel vind ik lastig om op te werpen maar hoort wellicht ook bij mijn werk. Zij biedt dus een veel toegankelijker product aan. De vraag is dus hoe zou ik voor mijn doelgroep, die ook waarschijnlijk wat bemiddelder is, de drempel wat lager kunnen maken om mij te benaderen voor een opdracht? Misschien is voor het aanbieden van mijn “huizenportretten” insta ook helemaal niet het juiste medium. Ik moet er in ieder geval ruchtbaarheid aan geven dat ik deze dienst aanbied.  Bij deze: Ben je op zoek naar een mooi cadeau voor je kinderen of echtgenoot, of dierbare, een herinnering aan een periode in je leven, het ouderlijk huis, het geliefde hoekje van jullie tuin, het vakantiehuis…?  Informeer gerust naar de mogelijkheden.  Nu dan aan jullie de vraag: willen jullie het delen, vertellen, aan eenieder die wellicht geïnteresseerd is?  Alvast hartelijk dank!

Een gedachte over “Huizenportretten

Plaats een reactie